Wednesday, May 27, 2009

Lelaki Mesti BERANI!

Kelakarlah pulak bila tersebarnya cerita sensasi tentang hubungan pendakwah bebas, Akhil Hayy dengan Waheeda sehingga menjejaskan keharmonian rumahtangga Akhil bersama dengan Maizawati Zainal.

Saya tak kisahlah kalau Akhil mahu mengambil sesiapa pun yang disukainya untuk dijadikan isterinya yang ke2 (walaupun yang sebenarnya madu itu adalah racun buat kaum hawa) tetapi yang menjadi persoalannya sekarang ini, kenapa Akhil mendiamkan diri dan tidak tampil untuk menyelesaikan kelemut yang sedang melanda rumahtangganya sehingga telah menjadi cerita sensasi di dada akhbar.

Sepatutnya, Akhil mesti berdiri tegak untuk merungkaikan simpulan kepada persoalan ini dan sekiranya beliau bertindak lebih awal, pastinya perkara ini tidak akan sampai ke tahap sebegini dan pada pandangan saya, Akhil yang sememangnya terkenal dengan kearifannya di dalam bidang agama sepatutnya tahu untuk mengendalikan persoalan ini.

Saya tidaklah menyebelahi mana2 pihak tetapi seharusnyalah, perkara ini ditangani dengan baik kerana pada pandangan saya, sekiranya kemelut ini berpanjangan, ianya akan memberikan impak yang tidak sihat kepada 6 orang anak2 Akhil bersama dengan Maizawati dan secara tidak langsung, akan menjejaskan kredibiliti beliau selaku pendakwah bebas yang sentiasa diberikan perhatian yang positif oleh masyarakat.

Buat Maizawati dan Waheeda, diharapkan agar pertemuan 4 mata mampu untuk membantu Akhil di dalam menyelesaikan permasalahan ini memandangkan Akhil sendiri belum betul2 bersedia untuk menangani kemelut rumahtangga beliau sendiri.

25 comments:

R LEeN said...

huh......saya mmg menyampah dgn diorang nih......apa masalah sampai berdiam diri mcm ni? nk tunggu kite semua diam baru nk keluar ke?

lagi2 menyampah dengar jawapan dari si pompuan WAHEEDA kat dalam metro ari ni......!!!!! nampak sangat dia tak menghormati orang....padahal, dialah yg berkawan dgn laki orang tu!

iDA said...

kan dia kata waheeda tu cuma isteri dia dlm rancangan cafe akil hayy tu? bukan ke?

Minah Kepochi said...

R Leen... sepatutnya dia kenalah pandai berdiplomasi dalam memberikan komen agar tidak mengeruhkan lagi keadaan.

iDA... patut ke seorang lelaki yang bergelar suami menyebut tentang itu sedangkan Cafe Akhil Hayy tu bukannya drama yang terpaksa ikut skrip, perkara tersebut boleh dielakkan daripada menyinggung perasaan isteri...

R LEeN said...

huh!

ye r....apa jadah r dlm cafe la itu r ini r.....akhil ...berpijak la dibumi yg nyata....
knp mesti main sorok2 mcm ni?
dia sbg seorang yg beragama dan memegang title USTAD....mcm tu ke yg nk diberi contoh?

oTomEnku$ayAng said...

bukannya ustaz xnak mengulas apa yang dicanangkan di media..
kan dia da ckp dia akan ulas semuanya dalam mahkamah..
itu lebih adil dari menjaja kisah peribadi didada akhbar...
kite tunggu la plak ape kupasan pihak media selepas dia bersidang 2hb ni...
hanya pendapat jek..
....PEACE....

Minah Kepochi said...

oTomEngku$ayang... sebab dia mendiamkan dirilah perkara ni jadi sampai ke media sebab si isteri tiada jalan lain selain ke media, sepatutnya bila dah jadi hal, settlelah cepat2, janganlah buat derk ajekan...

eMBuN_mALaM said...

hmmm... susah arr nk kome ttg benda2 mcm nie... pdk cita suma salah... akhil hay spatutnya lbh arif ttg poligami, maiza sptutnya lbh arif ttg hak dia, waheeda spatutnya lbh arif kedudukan dia-kekasih gelap... akhil & waheeda, kedua2 nya di kenali dgn title org alim... naper buat perkara2 bodoh mcm nie... manusia biasa yg jahil ttg agama tp masih nk maju dlm agama lg baik dr dorg nie... Lu fikirlah sendiri...

Syima Syaz said...

Mula2 saya nampak lelaki itu,saya dah dpt agak dah.....

D'Rimba said...

Hahahaha.........Saya seringkali akur dengan ustaz Mohd. Asri dan juga ustaz Zaharuddin tapi ustaz ini sayapun kuranglah pasti segala masih kurang jelas.

Razak Bdr Baru Kangkar Pulai said...

tindakan isteri ustaz tu x betul . Patutnya dia perlu releven bila buat satu keputusan . Cuba bawak berbincang . Nampak sangat dia isteri yg tak sabar . Buktinya sikap terburu-buru nampak sangat. Ustaz pon satu buat susah semua org. Patutnya dia yg kena kuar beri penjelasan bukan dok diam jek. Klu dah suke sgt ngan Waheeda tu ckp terang2 . Gentle men la sikit.

AminLirikLagu said...

Jgn emo...leks ar semua....
Hanya Allah S.W.T sahaja yg tahu...

Anonymous said...

kadang-kadangkan bab rumah tangga ni, lebih baik diam ajer bior ler itu masalah diaorang. Kalau ngkorang sendiri nak sangat ke orang tahu samoai luar dalam? Ambik tahu takat yang nampak luaran tu sudahlah tak payah dok judge sapa salah kita tahu permukaan cerita saja.

D'Rimba said...

Semalam di Istana Budaya Acara Baca Puisi Utusan golongan pelakon mahupun penyanyi tidak berapa ramai yang hadir memberi sokongan padu dalam dunia sastera dan bahasa Melayu tanah air. Cukup mengecewakan.

y-o-g-a said...

Kasus menarik ... banyak kejadian serupa

shidashisyi said...

yeah.. i do agree with ya...
akhil hayy ni berdakwah kemaen, tang kene diri sendiri, nape tak applykan ape yg diajar ke kehidupan sendiri?
hurm.....
wallahualam...

suraya said...

lumrah alam perempuan memang emotional lagi2 ble dlm keadaan tekanan... perempuan ni selalunya bertindak tanpa berfikir kesan sampingan di kemudian hari...
memang sifat lelaki lebih suka mendiamkan diri tp otaknye ligat berfikir...
same goes to norman hakim n abby...
kita x bole menuding jari sebelah pihak sebab kita x tau cerita sebenar n kita hanya mendengar cerita dari satu phak je...
to waheeda, dia x sepatutnya naik angin bila menjawab gosip macam ni... dia sepatutnya lebih profesional

saphire said...

Ada masanya apa yang patut dilakukan pada sesuatu masa jadi tak kena pada waktu yg lain. Apa yg jelas dlm Islam telah digariskan, salah satu umpatan terhadap suami namun dibenarkan kpd para isteri adalah mengadu kepada pihak yang sepatutnya (dalam konteks ini adalah Jabatan Agama Islam), bukan diberitahu merata-rawa apatah lagi kepada pihak media. Dan kpd suami, jelaskanlah diri anda maksud sebenar berpoligami dan hakikat keadilan yang sebenarnya.
Apa2pun....akhil hayy, waheeda,maizawati, diriku dan anda semua, ujian Allah tak pernah terlepas dari sesiapa, kembali kepadaNya dalam apa urusan.
Wallahualam

Anonymous said...

jaga anak2 masih kecil 6 orang, suami tak balik berbulan2...konon bzla sgt...gi tengok wayang ngan gi pantai boleh la plak...cammana lg nak bersabar...keadaan macm ni lah yg buat wad sakit jiwa tu ramai je...
tak kena btg idung bleh la cakap...
Siwahida tu ayat2 yg diguna bukan main lg...langsung x sesuai ngan cara ia berpakaian...dah terdesak ke sampai nak melese ngan laki orang...

Atie said...

Mane kita tau hal rumahtangga org lain. mana tau maizawati tu asyik bebel je bila akhil balik. akhil ckp sepatah isteri dia jawab 10 patah?
kita tak tau. takkan si akhil nk citer, kan jatuhkan maruah isterinya?

kalau dia tk sygkan isteri dia, tkkan anak sampai 6? hahaha

Ogie said...

Salam....

Sesungguhnya...mengeluarkan kata kata amat mudah.....hanya siapa yg mengalami apa yg isterinya alami sahaja yg faham...betapa sedih, pilu, hiba apabila suami yg disanjungi menikam belakang isteri....Wallahuaklam.......

Basikal Jepun said...

YA BETULLLLLLLLL...
Lelaki mesti berani...diam tanda setuju...bole ke gitu?
Gentle lah skit bro!

agak pudar dikit ke'rescpect'an pada Ustaz lol...huhuhu

Anonymous said...

ustaz pada name je...
bkn pd attitude...
huhuuhuhu

ChekeWaNn said...

sebab tu kite tak boleh pandang seseorang dengan penampilan diorang. tak kate semua ustaz tu ad yang tak baik. tapi dalam ramai2 ad jugak kan.. hati seorang lelaki yang berserban atau berkopiah pun akan goyah jika wanita menggoda. menggoda bukan la terus merujuk kpd flirty. mungkin tutur kate atau ape2 saje.. dunie2..

Anonymous said...

sy bkn xske dowg nie...tp sy bnci ngn lakonan dowg...ckp perfect tuk mengaburi pd rakyat malaysia nie....

ok la....klu btol la ustaz tu bg alsn bz..smpi xleh nk jwb call bini dia.....knp dia leh lak g tgk wayang???kenapa lak dia leh g PD...gmbr mcm tuh.....dia sndr thu kan...berdosa klu xde muhrim nie kua bersm..apatah lg dia tuh ada title ustaz....kna la jg nm bek skit...br la owg nk respek....n klu dia bz sgt la kan....knp dia leh cal si waheeda???tenangkn si minah tuh..??knp selm ni dia xcal wife dia????which side yg lbh dia pntingkn???wife dia ke pmpuan yg bkn muhrim dia?????

n waheeda plk...knp dia mesti plh husband owg???ok la..klu kata syg sgt la kan...knp xjmpa wife ustaz tu???bncang leklok..luahkn isi ati tuh..."sy ni ske suami awk..blh x klu sy nk kwen dgn dia..."slh ke???awk nk hak owg...awk la kna jmpa dia...bkn nya dgn bongkak awk leh ckp....dia yg kna jmpa sy....apa hak awk???awk bkn wife si akhil tu pon.....pk la skit.....


si wife akhel plk....dsbbkn dh xthu nk kontek husband dia...dia terpksa menggunakan media utk menceritakan hal yg berlaku.....awk tuh isteri owg...septtnya awk kna jg air muka suami.....jgn gnakn media tuk selesaikn mslh....kte ada byk jln len kan....pg la jbtn agama....g jmpa kaunselor....tp np jln yg penuh kontroversi yg awk plh????


secr kesimpulannya...bnda ni leh dpt jln penyelesaian klu dowg bertiga dok berbncang leklok....bkn nya msg2 memperthnkn ego msg2....skrg..sebuah masjid dh runtuh..perkara yg amat di bnci oleh Allah.....sp yg nk d perslh kn?????bg sy...ketiga2nya berslh...lari dr byg2...dan berusaha tuk memperthnkn ego msg2....!!

*kpd waheeda....kita wanita bertdg..kte mesti jg tutur kata kita.....jgn terlalu bongkak...kelak akn memkn dr sndr...jika btol perpisahan mereka bkn berpnca dr awk.....bgs la...Alhamdulillah...tp jika berpnca dr awk.....xthu la nk ckp...sbb kekdg apa yg kte buat kt owg...Allah akn bls blk pd kita....cash jek...so....bak kata nabil..."lu pikir la sndiri.."

Mr's Jex said...

saya sokong anonymous 100%.dlm hal ni smua ada salah..tp waheda n ustad (kononye) yg paling sengal..
name pun ustad..tp...x panda nk jg gelaran yg ada..sdikit sbyak memalukan kaum2 yg smmgnya ustad...trus trang dr dulu kan senang..puas hati smua pihak..brani buat brani tanggung la...baru ank jantan namenye...
waheda plak..ko pun pompuan jg...x pk lansung psl hati wanita tg bgelar isteri tu...x ngaku konon..tup2 ko kawin..ape cite..x takut ke yg laki org tu bole wat mcm tu jg kat ko...name je btudung..ape la..ntah bpe ribu org yg dah maki hamun ko...trutame kaum wanita..
tu lumrah manusia..jgn pandang luaran n gelaran yg ada saja...
tuk akhil n waheda slmt pgantin baru...jg akhil baik2 jgn smpi dia wat kat ko plak..klu ko x salah aku minta maafla..tp..klu ko salah..trime la balasan nnt..(kite x tau)..
tuk akhil..jg waheda baik2..jgn ulangi kesilapan lame..ksian waheda..
lastly..minta maaf pd meraka yg bkaitan..u